Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

duminică, 20 august 2017

De ce unele erori sunt mai importante decât altele?

Căutatul printre grămezile de timbre este una dintre marile mele plăceri şi pasiuni. Atunci când nu am alte preocupări, pun ochii pe vreun plic sau un clasor în care am strâns mărci considerate de alţii comune, dar pe care eu le văd o inepuizabilă sursă pentru noi descoperiri.

Anul trecut, un prieten apropiat mi-a adus de la un alt prieten un plic cu un teanc de foi de album pe care se află, lipite cu şarniere, o grămadă de mărci Spic de grâu. Până zilele trecute nu am "intrat" în ele, dar trebuiau şi ele aranjate pe valori, tipuri, tiraje etc., etc., aşa că m-am apucat să le sortez. Întâmplarea a făcut să dau peste o eroare (cunoscută, semnalată deja de mulţi ani) care face parte dintr-o categorie specială, şi vă voi povesti de ce.

Este vorba despre o eroare care apare la una dintre planşele/tipurile mărcii de 15 bani.


Eroarea apare sub forma unei zgârieturi a clişeului peste literele ANIA din legenda ROMANIA. Ca să le puteţi vedea mai bine am făcut şi un montaj (click pe imagine pentru mărire):


Prima marcă este cea din emisiunea 1900, fără filigran. A doua este cea gri, în culoare schimbată, din emisiunea 1901.

De ce este această eroare mai importantă decât zecile de alte erori întâlnite la mărcile Spic de grâu? Pentru că face parte dintr-o categorie aparte de erori care se repetă la mărci imprimate în culori diferite şi care se constituie dovezi ale continuităţii utilizării aceleiaşi planşe.

În studiul mărcilor Spic de grâu nu se întâlnesc decât patru astfel de situaţii:

- mărcile de 1½ bani negru şi cele de 1 BANI brun planşa 1;
- mărcile de 5 bani albastru planşa 2 (cea care conţine eroarea de culoare de 25 bani) şi cele de 5 bani verde UPU (cu filigran PR, cu filigran stema mare şi fără filigran);
- mărcile de 10 bani verde şi cele de 10 bani roşu UPU (cu filigran PR, cu filigran stema mare şi fără filigran);
- şi în final mărcile de 15 bani planşa 2, utilizată la imprimarea în trei culori (caz unic la Spic de grâu): 15 bani roşu cu filigran PR, 15 bani negru UPU (cu filigran PR, cu filigran stema mare şi fără filigran) şi 15 bani gri fără filigran, prima planşă din 1901.

Trag speranţa că prin această semnalare v-am trezit (măcar un pic) interesul pentru studiu.

2 comentarii:

  1. Mă număr printre cei interesați de subiectul "Spic de grâu" și adun într-un clasor toate exemplarele pe care le găsesc din această serie (dar și date utile într-o bază de date electronică). Sper ca într-o bună zi să am și eu posibilitatea de a semnala astfel de frumuseți! ;) Cu respect, Cătălin

    RăspundețiȘtergere