Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

joi, 14 august 2014

Poşta rusă de campanie în România în timpul Primului Război Mondial

Acesta este, pentru cei mai mulţi colecţionari români, un subiect total necunoscut. Cei care se descurcă în acest domeniu pot fi număraţi pe degete, realmente. Nu vreau să mă dau mare, dar şi eu am fost unul dintre cei neştiutori până acum câţiva ani.
Problema cea mai delicată este lipsa studiilor româneşti, dar şi atingerea mai degrabă tangenţială a subiectului de către doi din autorii de referinţă în ceea ce priveşte poşta rusă în străinătate (Tchilinghirian şi Stephen).
Un studiu pe care nu l-am citit, dar pe care l-am întâlnit menţionat în literatură, este cel semnat de August Leppä (British Journal for Russian Philately nr. 63). O prezentare mult mai vastă a subiectului a fost făcută de Alexander Epstein (Postrider nr. 34 şi nr. 38). Dacă mai ţin bine minte, există un articol şi în îndrumarul Sovetski Kollectioner (dificil de parcurs de către cei care nu cunosc limba rusă).

Nu am de gând să fac vreo recenzie sau să traduc vreun material, ci doar să fac o singură remarcă. În ultimii zece ani am urmărit cu mare atenţie ofertele licitaţiilor caselor şi portalurilor specializate. Numărul pieselor întâlnite este mic şi, de cele mai multe ori, sunt prost semnalate/interpretate ori evaluate vădit eronat.

Cu vreo două sau trei luni în urmă, pe un portal online am reuşit să văd o piesă purtând o ştampilă lizibilă a unui oficiu rusesc de campanie (click pentru mărire).


Este o ilustrată expediată în aprilie 1917 de la oficiul militar de campanie nr. 169, care - potrivit studiilor - a fost utilizat de către Divizionul Naval Baltic (subunitate în cadrul Armatei a 6-a), situat din noiembrie 1916 până la sfârşitul războiului la Sulina.
Ilustrata a fost vândută cu 63 dolari.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu