Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

luni, 7 iulie 2014

O piesă care nu-mi place

Recent (ieri mai precis), la o licitaţie maghiară a fost oferită o piesă despre care nu prea ştiu ce să cred. Imaginea postată este mică, iar detaliile nu se pot examina aproape deloc. Click pe imagine.


Este vorba despre o scrisoare însoţitoare de grop, expediată în iulie 1861 din Iaşi la Târgovişte şi francată cu un unicat de 40 parale din a doua emisiune moldovenească.
Imaginea fiind mică, nu mi-am putut da seama dacă marca de 40 parale este una bună sau nu. Ca dată, se încadrează în perioada de circulaţie a mărcii, cât şi în perioada de utilizare a ştampilei JASSY MOLDOVA mare.
Ca tarif, nu ştiu dacă este o problemă. Avem în ajutor primul volum al excelentei monografii Tarifele, taxele şi gratuităţile poştale în România 1841-2008, semnată de ing. Călin Marinescu, din care citez un pasaj de la pagina 68:

"Pentru transportul prin poştă a gropurilor cu bani şi a pachetelor s-au menţinut (în perioada octombrie 1858 - aprilie 1862 - n.a.) aceleaşi taxe poştale specifice, formate din cele trei taxe poştale cumulative prezentate la perioada 1 iulie - 31 octombrie 1858 (...), cu diferenţa:
Taxa scrisorii însoţitoare de gropuri şi pachete («cu alăturare») era de 2 lei (80 parale), fiind formată din tariful unei scrisori simple 15 g (40 parale) şi taxa de recomandare (40 parale), dând dreptul la o adeverinţă poştală. Această taxă nu era obligatorie, dar majoritatea expeditorilor o achitau pentru a fi siguri că trimiterea lor a fost predată destinatarilor." Totuşi, eu n-am văzut scrisori însoţitoare de gropuri expediate nerecomandat (sau fără "recipisă"). Dar nici nu este perioada mea de interes, deci ar putea fi o lipsă a mea.

Mai apare o problemă: Târgovişte nu era în Moldova , iar mărcile din a doua emisiune Cap de bour nu aveau putere de circulaţie în Muntenia, chiar dacă se cunosc piese expediate între cele două principate. Aşa că spuneţi voi dacă aveţi sau nu încredere în piesa asta.

4 comentarii:

  1. Buna seara,

    Dupa parerea mea marca de 40 Parale e un fals , am o marca facuta cu aceeasi "matrita".
    Ce imi sare imediat in ochi e forma stelei si partea de jos a bourului care e deplasata stanga fata de original unde intodeauna e centrat.
    Nu stiu cum sa atasez imaginea la falsul pe care il am pt comparatie,

    Cu respect Bogdan.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bună dimineaţa,

      Din păcate imaginea este prea mică (pentru ochii mei) ca să-mi dau seama de statutul ei, dar de plăcut nu-mi place.
      Cred că aveţi dreptate.
      Vă mulţumesc!

      Ștergere
  2. Nu cred ca un colectionar serios s-ar baga sa achizitioneze piesa doar pe baza unei prezentari asa sumare.
    Eu unul stau pe ganduri serios la marca de 40 daca nu vad clar bratul superior al stelei spart, nici T-ul nu are bratele clar despartite, si ar mai fi de spus...
    S-auzim de bine,
    Dragos

    RăspundețiȘtergere