Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

vineri, 25 martie 2011

Este sau nu o făcătură?

În ultima zi din această lună, americanii de la Schuyler-Rumsey au programată o licitaţie în care se pot găsi o sumedenie de piese frumoase. Bineînţeles că am urmărit piesele din aria mea de interes, păsându-mi mai puţin de clasicele americane sau de Commonwealth-ul Britanic.

Nu mică mi-a fost mirarea să dau, la Austria, peste un mic fragment cu o marcă înjumătăţită de 6 Kreuzer din prima emisiune, obliterată cu o ştampilă Sfântu Gheorghe, tip E. Intrasem deja în vrie şi începusem să îmi fac calculele, să văd cum acopăr costurile piesei (estimate la triplul preţului de strigare), plus taxe, plus TVA-ul (dacă mi-l cer şmecheraşii de la vamă), plus..., plus...

Deşi mă pot lăuda cu o colecţie frumuşică de Austria clasică (circulate în Ardeal, Banat şi Bucovina), nu am avut norocul să "prind" nicio piesă înjumătăţită la prima emisiune. Am început să îmi răsfoiesc notiţele şi însemnările de la catalogul de ştampile la care lucrez, ca să văd ce înregistrări am atât la piesele din prima emisiune circulate înjumătăţit, cît şi la ştampilele oficiului din Sfântu Gheorghe (un oficiu măricel, ale cărui ştampile nu sunt chiar aşa de rare). Nimic!


Încep să studiez şi sursele. Catalogul lui Edwin Müller, precum şi volumul lui Garry Ryan pentru primele cinci emisiuni austriace indică, pentru emisiunea 1850 (ca de altfel şi mai proaspătul catalog Gudlin), o singură ştampilă:


Ştampilă care nu este rară, ca exemplu iat-o şi pe câteva piese:


Cred că sesizaţi oareşce diferenţe, nu-i aşa? Problema este că din tipul E (ştampilă monocerc cu data conţinând numai ziua şi luna) se cunoaşte un singur tip (vezi ilustraţia de mai sus).

În urma acestei mici incursiuni, intervine firesc întrebarea: ce reprezintă piesa oferită de americani?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu