Îi atenţionez pe cititorii permanenţi sau ocazionali că nu sunt interesat de achiziţii (nici măcar de chilipiruri), nu fac comerţ, nu fac evaluări şi expertize, nu fac niciun fel de intermedieri şi nu asigur servicii de ştiri sau consultanţă
.

marți, 9 aprilie 2013

Un fals periculos al unei ştampile rare

Săptămâna trecută am văzut pe eBay o piesă din cauza căreia era să-mi stea inima, nu alta.
Se ştie că ştampilele oficiilor greceşti din Principate sunt deosebit de rare. Piesa care mi-a sărit în ochi exact o astfel de ştampilă avea: cifra 101 în romb punctat, adică ştampila oficiului Brăila (IBRAILA VLAHIA, cum spun grecii - cu alfabetul lor, desigur). Piesa avea în descriere menţiunea oficiului din Muntenia, dar preţul la care fusese oferită era derizoriu. Mi s-a părut un lucru curios, mai ales că vânzătorul era un grec, iar cataloagele greceşti (Vlastos de exemplu) evaluează această ştampilă foarte bine. Mai bine priviţi piesa:

Vânzătorul a fost cel purtând ID-ul star1956, înregistrat în Grecia. Tot privind piesa, am remarcat o diferenţă de intensitate a tuşului negru al ştampilei între prima cifră "1" şi ultima. Am văzut apoi şi o uşoară diferenţă între forma celor două cifre de "1" (se distinge mai bine la streaşină). Tot uitându-mă la marcă, mi-a picat fisa asupra "modului de operare":

Am căutat să disting axa verticală a ştampilei şi am "tras" o linie pentru ghidare. În acest moment devine foarte clară descentrarea spre stânga a cifrei "101" faţă de axa verticală a ştampilei, ceea ce nu ar avea voie să apară la o ştampilă originală. După asta îmi este clar faptul că un şmecher a completat cu un "1" în partea stângă o ştampilă cu un număr format din numai doi digiţi. În mod normal, la original rândurile de puncte de deasupra şi dedesubtul cifrei nu coincid cu axa fiecărei cifre, ci sunt situate între ele. Ca să mă conving că am dreptate, am căutat exemplare care sunt însoţite de certificate, la care am trasat de asemenea axa verticală a ştampilei, pentru o mai bună orientare şi comparaţie:

Diferenţele sunt evidente. Cei care citiţi sunteţi buni de cinste, deoarece o asemenea lecţie nu veţi mai găsi nicăieri.

6 comentarii:

  1. Ce as dori sa completez este ca, toate stampilele din oficile grecesti in Principate, respectiv "100" "101" si "102", Bucuresti,Braila,si Galati, sunt toate aplicate cu tus albastru si nu negru.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiu, n-aş băga mâna în foc. Prefer mai degrabă să spun ce există şi ce am văzut, decât să spun că n-ar exista ceva.

      Ștergere
  2. Chiar așa !
    Toată cinstea și admirația !!!!!

    RăspundețiȘtergere